Altijd feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Altijd feest! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Altijd feest!

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

30 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Altijd feest hier in Suriname. Elke week wel wat te doen en te beleven. Ik heb weer een leuke maar toch ook wel vermoeiende week gehad. Met weer veel leuke gebeurtenissen.
Afgelopen week maar 3 dagen stage gehad. Dit omdat we een vrije dag hebben gehad in verband met 40 jaar onafhankelijkheid van Suriname. In de dagen op stage heb ik het op zich wel rustig gehad. En leuke dingen kunnen doen met de kinderen.
Om te beginnen met gezellig met de kinderen dansen. Met name met een rolstoel kindje die dit echt geweldig vond om te doen en er echt van heeft genoten. We hebben er maar een soort rolstoel dansen van gemaakt. En omdat de kinderen dit zo leuk vonden hebben we dit de dag daarna nog eens gedaan. Deze keer dan met kinderliedjes. Erg leuk dus zelf ook lekker mee kunnen zingen en dansen. Dit vonden de kindjes zichtbaar erg leuk.
Ook hebben de kinderen viering gehad van de 40 jaar onafhankelijkheid/Srefidensi. We hebben met zijn alle ochtendzegen gedaan. Dit doen we normaal elke ochtend maar nu dan ook met de kinderen van de school erbij. En daarna lekker samen wat gegeten. Ook was er een muziekinstallatie voor de kinderen geregeld. Dus hebben de kinderen lekker kunnen dansen en springen op de muziek. Ook weer erg leuk om te zien. Niet iedereen moest er wat van hebben maar leuk om te zien dat sommige kinderen er van kunnen genieten ook al zijn het dan maar de kleine dingen.

Dinsdag avond zijn we naar Jayh geweest die hier optrad. Niet iedereen zal hem kennen. Maar wel muziek die ik erg leuk vind en de laatste tijd ook wel veel luister, hieronder een liedje.
https://www.youtube.com/watch?v=QfeAGFbfINA

Dus weer een leuke avond, wel onwijs druk. Dus dat was soms wat minder. Maar we hebben ons wel weer vermaakt. Weer wat leuke mensen leren kennen. En naar een paar uurtjes slapen zijn we de volgende dag dan ook naar de 40 jaar onafhankelijkheid geweest. Dit was voor ons dan weer een vrije dag. Hierbij waren veel kraampjes met lekker eten, een soort kermis attracties en kraampjes waar ze dingetjes verkochten. Dus weer leuk om even langs te lopen en lekker eten uit te proberen. Ook weer overal muziek. En aan het eind van de middag dan ook een programma om het echt te vieren. Dit hebben we niet helemaal mee gemaakt omdat we er al bijna de hele dag waren geweest en we het wel hadden gezien. Maar dit was met het leger, parachutespringers en vuurwerk. Dus weer een echte feestdag.

De volgende dag was het weer tijd voor het laatste dagjes stage van de week. We zijn weer met een aantal kinderen wezen zwemmen. En dit was weer zoals elke week genieten. En erg leuk. De kinderen waren lekker rustig deze week. Verder toen we terug kwamen nog gezellig met de kinderen gespeeld met de blokken en ander speelgoed. En verder deze week weer lekker kunnen sporten en wat meer rust gehad op stage dan dat het die week ervoor was.

Nog wel een vervelend dingetje mee gemaakt op stage met mijn stagebegeleidster. Namelijk dat ik een weekje vakantie heb geplant en ik dan vrij heb gekregen maar dat ze verder vinden dat we hierna geen tot bijna geen vrij meer mogen nemen. Omdat we hier maar 4 maanden zijn en ze dan vinden dat je dan naast de vrije dagen die iedereen heeft in Suriname je verder maar een aantal verlof dagen hebt. Hier waren ik en Aviva het dan dus ook niet mee eens. Wij hebben namelijk gewoon recht op vakantie, ook vanuit school. Dus dit was wel erg vervelend. Ik heb wel echt het idee dat we gezien worden als werknemer en zo handelen we denk ik ook wel. Maar ik vind wel dat we gewoon als we een keer wat willen gaan doen of zo we gewoon vrij moeten krijgen. Ook omdat we in de herfstvakantie al door hebben gewerkt, en we gewoon goed zitten met onze uren. Dus dit was wel even een punt van discussie. Dit is namelijk ook van te voren niet afgesproken. Dus dit moet nog wel nader besproken worden. Want dit is natuurlijk wel een beetje raar.

Verder nog een ander verhaal. Vorige week hebben Aviva en ik bij mij het zwembadje opgezet en daar een leuke middag gehad. We hebben een bewaker die het nodig vond om voor onze neus tegen de container te plassen en vervolgens tegen de boom. In ons zicht. Hier dan ook op stage wat van gezegd. En hier word hij dan gelukkig ook op aangesproken. Maar wij stonden er toch wel weer van te kijken. Niet erg netjes.

Verder donderdagavond weer lekker naar studenten avond geweest en weer gezellig een drankje en een dansje gedaan. Weer een geslaagde avond. Verder een rustig weekend gehad. Met de huishoudelijke dingen die je natuurlijk hoort te doen en zaterdagavond een gezellig kook avondje gehad. Gezamenlijk gekookt en lekker gegeten en spelletjes en drankjes gedaan. Dit met mensen die we hier hebben leren kennen. Een jongen uit Nederland die we hebben leren kennen die de koksopleiding doet heeft voor ons gekookt. Erg leuk, er had namelijk nog nooit echt een jongen voor ons gekookt. Samen boodschappen gedaan en lekker gegeten. Dus weer erg gezellig!

Dus het was weer een geslaagde week. Volgende week nog een weekje stage en daarna lekker een weekje vakantie. Dit omdat mijn moeder dan gezellig 10 dagen langs komt. Erg veel zin in! Maar denk ik toch ook wel weer gek als ze dadelijk hier ineens staat. Omdat ik toch nu wel een beetje een leventje hier heb.

Benieuwd wat volgende week weer te brengen heeft!

Liefs




  • 30 November 2015 - 01:59

    Anka:

    Hoi Sanne zo te lezen weer heel wat meegemaakt! Uit de media hier had ik wel iets vernomen van de dag van onafhankelijkheid ik was dan ook benieuwd naar de eventuele feestelijkheden daaromtrent! Ik weet 't me nog vaag te herinneren, 40 jaar is ook 'n hele tijd. Maar wel geschiedenis om bij stil te staan. Van papa had ik vrijdag al gehoord dat mama 'n vakantietripje Suriname had geboekt en dat jullie bijna niet konden wachten tot 't zo ver is! 't Lijkt me inderdaad even vreemd maar ook erg fijn haar daar bij je te hebben, zeker omdat je daar in die paar maanden 'n eigen leventje hebt opgebouwd en nieuwe vrienden hebt gemaakt. Ook heb je mooie dingen gezien in je omgeving dit alles kun je en wil je graag samen met mama gaan delen! De cultuur opsnuiven en proeven! Wij willen ook wel 'n lekker Surinaams gerecht proeven om 'n indruk te krijgen hoe lekker de Surinaamse keuken is en wat jij regelmatig daar eet b.v. bij de tante van Aviva, dus bij deze geef mama 'n paar recepten mee naar huis als dat mogelijk is dan komen ze vanzelf wel weer bij mij terecht! B.v.d. Heel veel groetjes Anka

  • 30 November 2015 - 02:05

    Sanne Van Diemen:

    Bedankt voor je leuke berichtjes Anka. Inderdaad erg leuk om mama dadelijk alles hier te kunnen laten zien en even lekker met mama te kunnen knuffelen en kletsen en leuke dingen doen. Ik heb er erg veel zin in. Ik zal zeker eens kijken wat ik voor je kan doen qua recepten. Het eten is erg lekker hier. Dus zeker een aanrader om een keertje te proberen. Bijvoorbeeld roti, rijst, Surinaamse kroketjes, bara's. Genoeg lekkere dingen hier!

    Groetjes! en tot snel

  • 30 November 2015 - 09:42

    Peter Van Grinsven:

    weer een mooi verslag Sanne....

  • 30 November 2015 - 13:19

    Martha Linders:

    Hallo Sanne Mooi om te horen dat je weer een fijne week hebt gehad met veel leuke dingen a.s week om naar uit te kijken.is denk ik zo voorbij dan lekker genieten met mama.leuk gr uut kuuk en tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 9803

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: