Start van stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Start van stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Start van stage

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

05 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Na nog een leuke indruk bij het Chineese maanfeest een dag voor de start van stage. Met veel verschillende optredens van dans tot zang. En lekkere hapjes.
Begon afgelopen maandag dan toch echt mij stage.
De eerste dagen verliepen rustig. Veel informatie gekregen over de stichting en afspraken gemaakt met mijn stagebegeleidster. Daarna dan ook al mijn eerste verslag kunnen afronden.
Vervolgens geholpen met het schoonmaken van de stichting en klaarmaken voor als de kinderen donderdag zouden komen.

Donderdags 1 oktober liep de vakantie van alle kinderen af en was het weer tijd om naar school te gaan. Dus voorgaande dagen hebben we nog even de tijd gehad om wat te wennen en bijvoorbeeld het ochtendritueel te oefenen. Dit heet de ochtendzegen. Hierbij worden allerlei liederen gezongen voor de kinderen. Begeleiding staat in in kring en de kinderen staan hier bij of zitten in het midden.
We zingen als eerste het volkslied, daarna een aantal christelijke liederen. En ook wat liederen in het Sranan Tongo, de tweede taal die ze hier spreken. Het Surinaams zou je dus kunnen zeggen. Dit was dus nog even wennen. Maar naar een paar keer zingen leer je wat stukjes te onthouden. Na deze liedjes worden er een aantal kinderliedjes gezongen. En wat spelletjes gedaan. Daarna word er met de kinderen gezamenlijk weer afgesloten. Dit is de opening van de dag.

Na wat rustige dagen om te wennen begon donderdag dan toch echt het echte werk. Ik werd al meteen door de hoofdzuster gevraagd of ik de bus dienst wilde meedoen. Dit houd in dat je samen met de chauffeur kinderen thuis op gaat halen en naar de stichting brengt. Dit waren meervoudig gehandicapten kinderen in een rolstoel.
Ik heb voor hen de lift bediend zodat de chauffeur ze in de bus kon zetten. Zo zijn we ongeveer 2 uur rondgereden om de kinderen op te gaan halen. Je krijgt dan een erg mooi beeld van de omgeving. Erg leuk om te zien. Ook zie je familie van de kinderen.
Sommige kinderen moet je bijvoorbeeld ook bij speciaal onderwijs afzetten, hier mogen we later misschien als het lukt om te regelen ook nog een dagje gaan kijken.

Als de kinderen eenmaal op de stichting zijn, begint de ochtendzegen, hierna gaan we met de kinderen eten en drinken. En dan even wat wandelen in de tuin, of spelen in de speeltuin. Daarna kunnen ze nog even op het terras spelen en is het tijd om te lunchen. Na de lunch is er nog tijd om te spelen en dan worden de kinderen weer opgehaald. Hierbij heb ik weer samen met de chauffeur de kinderen thuis gebracht.

Dit was op de vrijdag eigenlijk hetzelfde, alleen waren er toen wat minder kinderen. Er waren en donderdags rond de 10 - 15. En vrijdag maar 6, en dan nog de kinderen van de school.
Aanstaande maandag komen er nog meer kinderen, dus dat word een drukke dag en week.
Ik vond het namelijk nu al redelijk druk en doorwerken om iedereen op tijd te laten eten. Ook iis het soms wel eens chaotisch.

Wel worden wij als stagiaires hier ook veel ingezet. Laatst zat ik bijvoorbeeld met een andere stagiaire 2 op 10. Dus dat is wel veel. Er is wel vast personeel, maar dat zit vaak weinig met speelmomenten bij de kinderen. Dan zijn het vaak de stagiaires die met ze spelen en wandelen.
Dit vond ik wel apart, omdat in Nederland je niet altijd zomaar op een groep mag staan en je eigenlijk boventallig moet zijn.

Verder vind ik het zeker leuk om hier stage te lopen, maar is het wel jammer dat de kinderen verder weinig aangeboden krijgen, want er zitten wel kinderen bij die eventueel wat bij zouden kunnen leren, maar daar word op de opvang weinig mee gedaan. Dus hopelijk zou ik hier een aandeel in kunnen leveren als stagiaire.
Verder, een diverse groep kinderen. Erg leuk om te zien. Ze komen ook echt contact met je zoeken. Ook al is het nog wel wat wennen en inschatten hoe een kindje functioneert, en wat je wel en niet van een kindje kan verwachten.

Maar wel echt een ontzettend leuke stageplaats.
Ook al meteen wat dossiers door kunnen lezen om wat meer te weten te kunnen komen over de kinderen.

Morgen weer een drukke week, dus benieuwd hoe dit verder gaat verlopen.


Buiten dit heb ik afgelopen dinsdag ook nog Afrikaanse dansles gehad, erg leuk om te doen. Hierbij behandelen ze elke week een ander soort dans uit een ander gedeelte van Afrika, en van verschillende stammen. Er interessant dus om te doen. En ook fijn om wat aan sport te kunnen doen, dus aankomende week gaan we weer!
Ook heb ik al een beetje het centrum van Paramaribo verkent, de winkeltjes en restaurantjes.

En ook ben ik afgelopen weekend naar een discotheek geweest in het centrum, erg leuk. Hoewel ze echt niet dansen hebben wij maar even het voortouw genomen om een dansje te wagen. Als enigste blonden en blanken meisje word je dan weer zeker aangekeken, maar dat is ook wel weer leuk.
Ook bijvoorbeeld opstaat word er veel naar je getoeterd en geroepen.

Kortom, een geslaagde week. De tijd gaat erg snel voorbij.

Liefs.

  • 05 Oktober 2015 - 14:46

    Peter Van Grinsven:

    Leuk verslag Sanne en wat een verschil met Nederland. Geniet van alles en leer een hoop...

  • 06 Oktober 2015 - 11:20

    Martha Linders:

    Hoi Sanne, leuk je verslag te lezen je maakt zo van alles mee .geniet maar op zijn tijd heb je nodig.
    we kijken weer uit naar 't volgende verslag .groetjes uut kuuk van Cor en Martha.

  • 06 Oktober 2015 - 21:19

    Sanne Van Diemen:

    Dankjewel, ook leuk om er reacties te lezen. Er komt snel weer een nieuwe!
    Groetjes van de zon!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 9804

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: