Lekker een weekje vakantie :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Lekker een weekje vakantie :) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Lekker een weekje vakantie :)

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Wat een onwijs fijne week, gezellig met mijn lieve mama allemaal leuke dingetje gedaan. En erg genoten. Haar een hele goede indruk van Suriname kunnen geven en toch wel onwijs veel gedaan.

Allereerst natuurlijk onwijs veel bij gekletst. Want ja een een aantal maanden mis je toch wel een aantal dingen die er thuis gebeuren. Maandag hebben we dan ook lekker veel gekletst en zijn we richting de stad gegaan om daar wat te gaan winkelen. We hebben een aantal leuke dingetjes kunnen kopen. Souvenirs voor iedereen thuis, slippertjes. En gezellig samen wat leuke winkeltjes gekeken. Ik was ook nog niet echt uitgebreid wezen winkelen dus dit was dan wel leuk om dit gezellig samen te kunnen doen. Smiddags na een geslaagde ochtend winkelen lekker in het zwembad gedoken en lekker gerelaxt aan het zwembad. En savonds weer samen lekker wezen uit eten.

De volgende morgen zijn we gezellig samen gaan ontbijten bij Zus en Zo. Hierna hebben we lekker aan het zwembad gelegen en een beetje aan ons kleurtje gewerkt en vervolgens zijn we savonds een Surinaamse kookcursus gaan doen. We hebben geleerd hoe we Pom, Bara's en Pindasoep moeten maken. Hier hebben we dan ook ons eigen recept van gemaakt en opgeschreven. Dus ook weer iets om thuis uit te gaan proberen. Erg leuk. En natuurlijk ook goed gelukt. Het heeft ons goed gesmaakt ondanks dat het heel wat eten was. Gelukkig mocht het daarna toch een plekje krijgen bij mij in de vriezer.
Dus ook weer een beetje cultuur. Van een Surinaamse vrouw bij haar thuis Surinaams leren koken. Ook waren hier nog andere mensen dus hebben we ook wat andere receptjes kunnen scoren :)

De volgende morgen weer lekker gaan ontbijten en toen was het weer tijd voor wat cultuur. We zijn samen naar Fort Zeelandia geweest, een oud fort die vroeger werd gebruikt. Nu zit er een museum en restaurant in dus ook hier even een kijkje genomen. Erg interessant om dit allemaal te zien en te lezen. Met name over het land en de inwoners en de geschiedenis. Na de cultuur weer terug gegaan naar het zwembad. Het was deze week namelijk erg mooi weer en lekker warm. Dus we hebben lekker kunnen genieten van het zonnetje.
En zoals elke avond savonds weer lekker gaan uiteten in de stad. Deze avond was er dan ook karaoke avond bij het restaurant waar wij zaten. Erg grappig om te zien en een leuke sfeer. Dus dit ook weer mee gekregen. Ook de logopediste van mijn stage gezien die daar ook even een liedje heeft gezongen. Erg leuk!

De volgende morgen was het weer tijd te gaan ontbijten samen en daarna inkopen te gaan doen om jungle klaar te maken. Lange broek, hoedje, van alles. We waren er klaar voor. Toen we dit hadden gedaan weer even lekker aan het zwembad gezeten en savonds gezellig met Aviva gaan uiteten om ons voor te bereiden op toch wel het toppunt van deze week.

We zijn namelijk het hele weekend naar de jungle geweest. En wat was het daar ontzettend mooi. We hebben echt kunnen genieten. Ik had er onwijs veel zin in. Ik had het namelijk zelf ook allemaal georganiseerd. Als allereerst zijn we naar een Parabello gereden. Daar zijn we met zijn alle op een kabelbaan door de jungle gegaan. Echt onwijs vet, dit wilde ik namelijk heel graag doen. Ook al vonden andere dit soms spannend heeft iedereen toch goed mee gedaan en was het uitzicht en de beleving echt top!
Vervolgens zijn we door gereden naar Lobi Lafu. Hier zijn we ook de rest van de dagen geweest. We hebben hier nog een tocht door de jungle gemaakt naar onze slaapplaats. Een leuke houten huisje met wat bedjes erin. Een buiten keuken, toilet, douche. En onwijs mooi uitzicht. Dit was dan ook gelegen aan een dorpje waar mensen wat primitiever wonen. Erg leuk om dit dan ook te zien. Dit wilde we namelijk graag ook nog een keer zien. En op dat soort momentje realiseer je je toch ook wel wat je thuis dan wel allemaal niet hebt.

Savonds hebben we dan ook lekker met zijn alle gegeten en gekletst. Een geslaagde dag, met wel veel reizen. We hebben ongeveer 4 uur in de auto gezeten heen en zondags dan ook terug.
Gezellig naar de wc met je zaklampje, kikkers in de wc. Een leuke/aparte ervaring.

De volgende morgen stonden we op met het geluid van vogeltjes, kikkers en nog meer andere dieren. We hebben lekker ontbeten en ons klaargemaakt voor de dag. We zijn gaan Kajakken. Ieder in een eigen kajak. Ik vond dit erg leuk om te doen. We hebben zo lekker een aantal uur door de mooie natuur gevaren en wat door de jungle gelopen. Gezwommen en genoten van de natuur. Toen we terug kwamen hebben we nog lekker even kunnen zwemmen en de omgeving wat kunnen verkennen. Savonds hebben we weer lekker gezamenlijk gegeten en na genoten van de dag. Die avond eindigde voor mij lekker buiten onder de sterren hemel in de hangmat. De hemel was erg helder dus je kon veel mooie sterren zien. Dat is weer genieten.

De volgende morgen stonden weer weer op met een lekker ontbijtje, het was tijd om de spullen in te pakken en in de kajakken te stappen. We zijn terug gevaren naar de plek waar we aankwamen. Hier hebben we alle spullen weer in de auto geladen en zijn terug op weg gegaan naar Paramaribo. Hier een maal aangekomen hebben we met de gids nog gezellig een drankje gedaan en daarna dit onwijs gave weekend afgesloten met lekker uiteten.

Het was een hele leuke week met als hoogte punt toch echt het onwijs gave en mooie weekend. De natuur hier is echt prachtig!
Ik heb echt kunnen genieten! Ik had graag nog wat langer daar willen blijven maar helaas moeten we morgen weer aan de slag op stage.
Maar dan gaat mama gezellig mee. Ben benieuwd wat ze er van vind.

Liefs

• 14 December 2015 - 07:05

Peter Van Grinsven:

Vorige week niet kunnen reageren...druk, druk, druk, geen excuus maar ja...
    Ik wist natuurlijk dat je moeder richting Suriname ging maar wat is het leuk om te lezen hoe je dat ervaart en wat zo'n week allemaal met je doet. je neemt en krijgt de tijd om ook echt wat aan sightseeing e.d. te doen. Prachtig lijkt me dat, kajakken door de jungle. Ben ook benieuwd wat voor speciale flora en fauna je hebt gezien....want voor een dochter van een groen-linkse mamma....

• 14 December 2015 - 09:45

Anka:

Hoi Sanne ik heb weer genoten van je verslag, ik had 't niet anders verwacht dan dat 't een SUPER week zou zijn samen met mama. En wat hebben jullie ontzetten veel leuke dingen ondernomen. Het was haar lange reis naar jouw toe meer dan waard, je hebt de tijd met je Sinterklaas cadeau super goed benut! Flink wat cultuur opgesnoven en dan die reis door de Surinaamse jungle hoe mooi is 't om deze speciale ervaring samen met je moeder te ondernemen en te delen. Het is toch altijd heel anders als je 'n bekend vertrouwd iemand bij je hebt je bespreekt niet alleen maar de koetjes en kalfjes, dit gaat verder en zo heb je samen ook 'n speciale herinnering en ervaring waar jullie nog regelmatig op terug zullen kijken. Het zal wel weer even wennen zijn nu het normale leventje weer is begonnen maar die laatste weken kom je ook wel goed door ook al zal 't anders zijn met de feestdagen deze bijzondere week nemen ze jullie niet meer af. Heel veel groetjes en ik kijk weer uit naar je volgende verslag groetjes Anka

• 14 December 2015 - 10:52

Martha Linders:

Hoi Sanne wat een gaaf verslag deze week is 't wel heel apart nu mama bij je is zo ziet zij ook hoe jij je daarin zet voor de kindjes, mooi weekend gehad ja de natuur en land is erg mooi heb ' t van ons nichtje gezien die heeft ook stage gelopen in Paramaribo maar geniet nog even met mamma het is zo weer voorbij .voor jou tellen de weken ook af tot 't volgende schrijven gr uut kuuk