Ik ben en blijf een toerist... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Ik ben en blijf een toerist... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Ik ben en blijf een toerist...

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Nu ik toch merk dat ik dingetjes en mensen in Nederland toch wel steeds meer ga missen. Heb ik het soms toch wel wat lastiger. Zolang ik bezig ben gaat het prima en als ik leuke dingen aan het doen ben. Maar soms toch wel lastig als je alleen bent en je hebt even niemand om mee te praten. Ik merk wel dat ik soms wel minder contact heb met mensen in Nederland of dat er met mij soms minder contact word gezocht. En dat is wel jammer, en soms ook wel even eenzaam.
Ook heb ik mijn bed deze week erg gemist, heel erg slecht geslapen.

Maar dat is geen reden dat ik minder genoten heb van deze week, want wauw wat was het een leuke week!
Mijn opdracht af kunnen laten tekenen. En daarnaast weer mooie momenten mee gemaakt op stage. Zoals eigenlijk toch wel het hoogte punt van de stage week, donderdag. We zijn met de rolstoelkindjes gaan zwemmen in het zwembad. Wat leuk, ze hebben echt genoten en kwamen ook echt los in het water. Waar ik dan zelf ook weer onwijs van kon genieten. De kinderen konden nu ook staan bijvoorbeeld wat ze normaal niet kunnen. Zie nog die lachjes op hun gezichten voor me. Zo onwijs genoten!
En zelf ook eindelijk het vakantie gevoel gehad, voor het eerst lekker mijn bikini aan kunnen doen, lekker zwemmen en in de zon.

Na donderdag hebben Aviva en ik dan ook maar bedacht dat we wel een zwembadje konden gaan kopen, dus dan ook de daad bij het woord gevoegd en een opblaaszwembad gekocht. Dit voor in het weekend. Kunnen we deze buiten zetten en dan in de zon liggen en in het zwembad zitten. Alleen nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me nu al leuk.

Verder eigenlijk een week zoals het afgelopen weken ook is gegaan, de dagelijkse routine uit gevoerd etc. En zelfs gestart met sporten, ja geloof het of niet maar er word hier gewoon onder werktijd gesport. Dit dus ook uitgeprobeerd en het was heftiger als ik dacht, man wat heb ik spierpijn gehad. Maar wel fijn om weer lekker te kunnen sporten en wat te kunnen doen.

Verder nog wel een moment die ik toch wel erg vervelend vond deze week. Namelijk zoals al een aantal weken volgen wij met een aantal collega's een training. Over hygiëne en hoe je een kind moet verzorgen bij bepaalde aandoeningen. Op zich best interessant, maar wel onder het niveau wat ik in Nederland in de les zou krijgen. Maar wel weer even een opfrisser van dingen die ik al ooit geleerd heb.

Op het moment dat ik terug kwam uit de les was er wat voorgevallen op de groep. Een kindje had diarree en had in haar broek gepoept. Nou okee dat is nog niet het ergste tot dat ik terug kwam, en ik ineens hoorde dat ik het kindje dan moest verschonen. We krijgen elke dag kindjes ingedeeld die we moeten verschonen. En toevallig had ik vandaag dit kindje.
Nou geen probleem natuurlijk maar wat ik wel erg vind dat ze met zijn alle er bij hadden gestaan en niks hadden gedaan. Er lag poep op de grond en het kindje stond al op de badkamer, er stond zelfs een verpleegkunde stagiaire bij. En waarschijnlijk stond het kindje er al even. En dat vind ik dus zo vervelend. Je laat z'n kindje toch niet zo een tijd in die poepluier staan, als je dat ziet dan pak je dat toch aan en help je het kind. Nou hier dus niet, terwijl ik dat zelf dus wel had gedaan.
Als ik een kindje zie wat heeft gepoept neem ik dit kind mee naar de badkamer en verschoon ik het kindje en ga ik niet afwachten tot een ander dit kom oplossen. Hierover was ik dus wel geïrriteerd.
Ik vind het niet netjes om een kindje zo te laten staan, en als je poep ziet liggen op de grond ruim je dit toch even op. Kleine moeite denk ik dan. Maar goed, ik het kindje gedoucht want ze zat helemaal onder schone luier aan gedaan, poep van de grond geruimd, zelfs zonder handschoenen en deze waren op maar ik wilde het kindje gelijk helpen.

Was ik dacht ik klaar, maar tot mijn verbazing roept een andere stagiaire mij en wijst op nog meer poep wat ik niet wist dat het ergens lag. Ik vond dit zo raar, als je het ziet ruim je dat toch op. Dan ga je toch niet tegen iemand anders zeggen dat die het op moet ruimen. Maar dat zou mijn mening dan wel zijn. Ik vond het in elk geval erg apart en vooral voor het kindje erg vervelend.

Vanaf deze week dan ook een dag minder stage gaan lopen, we hoeven eigenlijk maar 4 dagen in de week en hebben de afgelopen weken 5 dagen stage gelopen. Daarom nu dus even wat rustiger aan. En hier hebben we ook gebruik van gemaakt. Lekker een dagje weg geweest en de toerist uitgehangen, we zijn met de boot over de Commewijne rivier. Hier hebben we 2 oude plantages bezocht, een museum bekeken in Nieuw Amsterdam. Met hierbij een gevangenis, en hier sloegen ze vroeger de slaven op.
En daarnaast nog dolfijnen gespot op de rivier, erg mooi. Ze hadden rozen buikjes, nog nooit eerder gezien. Ook nog op een van de plantages kaaimannen en baby kaaimannen kunnen zien. Dus een zeer geslaagde dag, heb er van genoten. En leuk om nu ook een keer wat meer de toerist uit te kunnen hangen.
Verder een lekker rustig weekendje gehad. Dus over het algemeen weer een leuke en leerzame week gehad en me goed vermaakt!

Liefs

  • 09 November 2015 - 10:52

    Martha Linders:

    Hoi Sanne weer een mooi verhaal , een heftige week maar geniet van de momenten dat je vij bent van 't land is denk ik nog veel te zien.komt allemaal goed.gr uut kuuk.geen

  • 09 November 2015 - 21:26

    Peter Van Grinsven:

    Vooral een lach en soms (bijna) een traan....

  • 09 November 2015 - 22:46

    Anka :

    Hoi Sanne wat moeten die kindertjes daar toch zonder jouw! Jij hebt zoveel liefde en geduld in je, de kinderen kunnen er meestal niks aan doen dat ze 't in hun broek doen.(veel diarree gebrek aan hygiene?) Jij reageert zo kalm dat zal zeker 'n goede uitwerking op ze hebben! Ook goed van je dat je wat meer momenten voor je zelf pakt op die manier houd jij 't wel vol tot 't einde van je stage je bent 'n toppertje

  • 14 November 2015 - 06:54

    Piet Driessen:

    Mooi te horen Sanne dat iedereen op zijn eigen manier leeft en de wereld bekijkt, wederom een ervaring die je rijker word en mee mag maken, blijf er mooi van genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 9788

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: