Zoals papa en mama zeggen, een schijtweek.. :P - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Zoals papa en mama zeggen, een schijtweek.. :P - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Zoals papa en mama zeggen, een schijtweek.. :P

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

02 November 2015 | Suriname, Paramaribo

De week vloog weer voorbij, met deze week weer een interessante week. Afgelopen week waren er wel weer stagiaires maar dat maakt het niet minder druk en soms chaotisch.

Een aantal momenten van afgelopen week op stage.

Ik zal maar beginnen met de wat leukere dingen, namelijk zoals ik al eerder noemde ben ik aan de slag gegaan met een kindje wat lastig eet. En het is me afgelopen week dus weer een aantal keren gelukt om hem goed te laten eten. Weer lekker een hele boterham op, en zelfs ook zijn middag eten. Je ziet hem zichtbaar meer energie hebben nadat hij wat heeft gegeten. Hij reageert beter op je, is vrolijker en lacht meer. Ook eet hij bij anderen mensen nu steeds beter. Dit geeft bijvoorbeeld de logopediste ook aan dat ze merkt dat hij nu beter eet. Dus dat was weer super! Ook mogen stagiaires hem hier medicatie geven. Ook ik! Wat eigenlijk in Nederland ook niet zou mogen zonder bevoegdheid.

Deze week stond met name in het teken van poep, wat de titel ook zegt. Er zijn namelijk een aantal kinderen erg gefixeerd hierop. En ook met hun ontwikkeling hier mee bezig. Afgelopen week zijn er namelijk twee gebeurtenissen gebeurd die ik toch wel even wil vertellen. Er is namelijk een kindje dat thuis zonder kleren rondloopt. Dus als hij bij ons komt dan wel kleding en een luier draagt. Maar thuis dus niet. Ook vermoed men dat hij thuis op zijn eigen terrein poept. Vandaar ook deze gebeurtenis. Het is namelijk zo dat wij niet altijd genoeg ogen hebben om alles te volgen en overal even snel op te kunnen reageren.

Vandaar dat afgelopen week dit kindje op het terras in een hoekje had gepoept. En wij hier pas later achter kwamen. Er zijn ook anderen kinderen die het dan leuk vinden om dit bijvoorbeeld uit te gaan smeren op te pakken en soms zelfs op te eten.. Niet zo prettig natuurlijk. Vorige week was het dus het geval dat een kindje met de poep aan de gang is gegaan. En dit daarna terecht kwam op de kleding van een medewerker die dit nog niet had opgemerkt. Alles zat natuurlijk onder, dus dat is wat minder.. maarja weer een ervaring rijker.
Over bijzondere ervaringen gesproken sloot mijn werkweek op stage ook af met een poepervaring. Vrijdag is altijd een hectische dag en op een of andere manier gebeurd er dan altijd wel wat aparts. Zo ook vandaag. Na al meerdere poepluiers werden we gevraagd om een kindje nog te verschonen. Dit is al een wat ouder kindje die eigenlijk alleen op de grond zich voortbeweegt en zeer moeilijk kan lopen. Ze loopt alleen met ondersteuning. En ze is dan ook behoorlijk zwaar.
Op het moment dat we haar naar de wc brachten hadden we al z'n vermoeden dat ze had gepoept.

Tot het moment dat we keken, was zelfs haar hele broek nat. Toen ik haar luier uit trok bleek ze zichzelf helemaal onder te hebben gepoept. Met diarree. Het zat werkelijk overal. Ze had met haar handen in haar luier gezeten en hiermee dus ook in haar haar etc. Ik zal de details maar besparen. we hebben haar daarna onder de douche gezet en schoongemaakt, maar werkelijk alles zat onder. We hebben haar met 3 man moeten wassen, aankleden en opfrissen. Wat was dat een klus, en wat blijft de geur lang in je neus hangen. Zelfs mensen op de groep gaven aan dat ze dit nog nooit had gedaan. Dus ja weer een ervaring rijker. Gelukkig ben ik niet zo heel vies van poep maar toch is het wel even verstand op 0.

Maar verder weer een leuke en leerzame week. De kinderen genieten er van als ik er ben. Als ik binnen kom krijg ik knuffels en zelfs een kindje moest huilen toen ik weg ging. Dit is een klein meisje die het leuk vind om gezellig bij mij op schoot te zitten, ze loopt dan ook vaak achter me aan als ik ergens naar toe ga. En als ik dan terug komt komt ze weer op me afgerend erg leuk. Ook is dit kindje best wel slim. Een leuk verhaal namelijk. Ze zat bij me op schoot en ze probeert dan wel eens vaker mijn moedervlekken vast te pakken. Heel grappig om te zien. Ik geef dan aan dat ze niet weg kunnen maar ze blijft proberen, ze heeft zelfs al geprobeerd ze met haar jurkje weg te poetsen..

Echt fijn om te merken dat ze het fijn vinden dat ik er ben en ik wat voor ze kan betekenen. Dus het gaat allemaal goed hier!

Verder van het weekend weer een avondje wezen stappen. Erg gezellig en nu wel de dansende doelgroep van Suriname gevonden. Dus het was een gezellige avond. Verder lekker van een rustig weekendje genoten!

Liefs

  • 02 November 2015 - 05:43

    Piet Driessen:

    Prachtig, ook deze ervaringen Sanne en het blijft een levensles en zo zie je dan ook duidelijk de verschillen tussen hier en daar, veel succes verder en geniet er van.

  • 02 November 2015 - 07:58

    Martha Linders:

    Wat een ervaring knap dat je dit allemaal kan ik zou 't je niet nadoen. Je hebt wel goed verwoord met schijtweek. Maar gelukkig heb je ook nog kunnen genieten hier in kuuk is alles goed gr Sanne en tot t volgende berichtje doei

  • 02 November 2015 - 09:41

    Peter Van Grinsven:

    Inderdaad Sanne met recht een 'schijtweek' in de meest letterlijke zin van het woord..toch opvallend aan jouw verhaal dat kinderen dat gaan 'eten'. Dus wat wij met z'n allen erg vies vinden (of dat er van hebben gemaakt) is als je onbevooroordeeld bent blijkbaar toch anders....Niet dat ik het nu ga proberen hoor...Blijf genieten van al je ervaringen..

  • 02 November 2015 - 17:03

    Anka:

    Hallo Sanne dat was me 't weekje weer wel zeg! Dat er kinderen bij zijn die hun ontlasting eten klinkt mij niet geheel vreemd heel wat jaren terug heb ik dit meerdere keren mee gemaakt toen ik 'n opleiding in de zorg volgde. Zowel jong volwassenen met 'n zware verstandelijke beperking en later ook nog bij hele oude mensen die door dementie geheel ontremd waren in hun waarde en normen, op 't moment als je er bij uitkomt handel je gewoon dit hoort ook gewoon bij je zorg taak, maar wel goed dat je er zo nuchter in staat want leuk is anders! Fijn dat er dan ook weer van die andere leuke momenten voorbij komen dat zijn de pareltjes van de dag! Ik kijk nu al weer uit naar je volgende belevenissen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 9787

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: