Merry Christmass and a happy new year! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Merry Christmass and a happy new year! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Merry Christmass and a happy new year!

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Wat was het een aparte en wisselende week. Van genieten tot momenten met heimwee. Was het een leuke maar ook wel dubbele week.

Deze week begon maandag met nog een dagje op stage. Deze was verder prima. We mochten eerder naar huis omdat we savonds mee zouden gaan uiteten met de kinderen die intern op de stichting verblijven. We zijn na dat de kinderen smiddags hadden gegeten naar huis gegaan en moesten rond eind van de middag/begin de avond weer terug zijn op stage.
We zijn toen met de bus naar een huis gereden waar er een soort van kerst mis werd gehouden voor een verschillend publiek. Van ouderen tot dus onze kinderen met een beperking. Dit was wel leuk om mee te maken. Met name om naar de kinderen te kijken. Sommige kinderen wilde bij de muziek dansen. Andere klapte om elk lied wat er door een ander werd gezongen. Erg grappig!
We hebben met z'n alle naar de mis geluisterd en naar de muziek. Daarna hebben we gezamenlijk gegeten en gedronken en zijn we daarna weer richting de stichting vertrokken. Het was een hele lange dag. Maar wel bijzonder om mee te maken.
Nog wel een mooie verhaal van die avond. We kregen allemaal een glaasje wijn. En het was dus de bedoeling dat je hier aan nipte op het rieddeltje van de pastoor, tralala wijn. Alleen hadden wij dit verkeerd op gevat. Want hierna kwam vervolgens nog voor de tweede keer en voor de derde keer wijn. Toen ik toch in mijn glaasje keek was die toch echt al leeg. En bij Aviva het zelfde, dat was wel even lachen. Het was een gezellige avond.

De volgende morgen was het voor mij weer vroeg. Deze morgen niet echt dienst op stage maar wel was ik gevraagd om kerstman te spelen. Dit heb ik natuurlijk graag gedaan. Was erg leuk! Ik in een kerstmannen pak heb alle cadeautjes uitgedeeld aan de kinderen. De kinderen van beide stagelocaties en de kinderen van de school. Erg gezellige en leuke sfeer. Ze hebben er wel iets moois van proberen te maken. Alles leuk aangekleed, samen met de kinderen kerst liedjes gezongen en dan ook nog de kerstman die cadeautjes uitdeelt. Ik zeg geslaagde kerstviering.
Na mijn kerstmannen avontuur ben ik nog op gesprek gegaan bij mijn stagebegeleidster om te vragen hoe ze vind dat het nu gaat. Dit was echt verrassend positief. Ze zijn erg blij met de dingen die ik doe voor de stichting en de hulp die ik bied. Dus ik was meer dan tevreden en zeker trots op mezelf!
Vervolgens heb ik samen met Aviva middag dienst gedraaid voor de kinderen van de andere locatie. Deze kinderen kende wij nog niet en ook hadden we nog nooit middagdienst gedraaid. Het voelde dus wel even alsof we voor de leeuwen werden gegooid. Maar het is ons gelukt. Gelukkig kwam vaste begeleiding ons wel even helpen tijdens het eet en douch moment dus dat was wel even fijn. Dit is verder daarna allemaal prima gegaan.
Toen dan toch echt vakantie! En dat hebben we meteen goed gevierd door gezellig naar de film te gaan. Een leuke film en een goed begin van de vakantie!

Vervolgens woensdag avond gezellig naar een concert geweest van Jah Cure. Dat was erg gezellig en ik heb er ook wel van genoten van de muziek. Ik ga de Surinaamse muziek toch ook wel missen als ik weer thuis ben. Er zit meteen heel veel sfeer en gezelligheid in.

Vervolgens was het donderdag avond dan toch echt kerstavond. Deze heb ik doorgebracht met Aviva en haar familie. We zijn allereerst naar de kerk gegaan. Ik ben helemaal niet gelovig maar veel Surinamers wel. Dus dit was dan ook wel weer bijzonder om dit dan een keer gezien te hebben. Na de kerkdienst zijn we langs een huis gereden waar een rijke Surinamer woont die elk jaar zijn hele terrein vol hangt met kerstversieringen. Van bewegende kerstmannen tot palmbomen van lichtjes. Wat was het mooi om te zien. Toen we dit moois hadden gezien zijn we bij de tante van Aviva lekker wat gaan eten en wat gaan drinken. Erg gezellig!

De volgende dag heb ik lekker kerst gevierd om mijn manier, waar ik normaal op de skiees zou staan zat ik nu lekker all you need is love te kijken in mijn korte broek. Ook wel eens leuk. Ondanks dat ik die dag behoorlijk last had van heimwee.
Savonds zijn we nog eventjes wezen uiteten in de stad en toen zat mijn eerst kerstdag er ook weer op. Een rare dag toch wel maar heb me toch wel kunnen vermaken.

Tweede kerstdag kwam er dan natuurlijk ook weer aan. Deze heb ik weer lekker besteed met gezellige kerstfilms. En savonds ben ik wezen eten bij de familie van Aviva. Erg leuk om zo bij een familie aan te kunnen sluiten. Het zijn hele lieve mensen waar ik me gelukkig erg thuis voel. We hebben lekker samen gegeten en nog een aantal creatieve activiteiten gedaan. Zo moest iedereen iets voorbereiden. Ik een gedicht. Maar anderen hadden ook erg mooie woorden gesproken over elkaar. Heel mooi om te zien dat je als familie zoveel om mekaar geeft. En erg fijn dat ik er toch even een deel van mocht uitmaken. Een mooie en gezellige avond.

Vandaag was het een rustige dag. Gezellig nog even met mijn familie geskypt. En voor mij is het weekend nog niet helemaal afgelopen. Ik ben namelijk door de neef van Aviva uitgenodigd om mee uit te gaan. Dus dat gaan we vanavond nog doen. Maar ik wilde jullie toch alvast mijn belevenissen laten weten.

Ik wil iedereen alvast de beste wensen wensen voor het nieuwe jaar, dat het een mooi jaar mag worden en iedereen kan genieten.
Dit was voor mij in elk geval wel het geval ik heb een ontzettend leuk en gezellig jaar gehad, veel nieuwe dingen gedaan en mensen leren kennen waar dan ook leuke nieuwe vriendschappen uit zijn ontstaan. Daar ben ik erg dankbaar voor. Het was een ontzettend leuk jaar met veel dingen waar ik van heb kunnen genieten. Hopelijk gaan we dit gezellig doorzetten in 2016!

Hopelijk heeft iedereen een mooie kerst gehad. Voor mij in elk geval wel ook al was het dubbel en anders als normaal het was leuk om het zo een keer mee te maken.

Hierna nog 5 weekjes te gaan, en ik krijg stiekem toch wel al steeds meer zin om dadelijk weer lekker naar huis toe te gaan. Ik ga nog genieten van mijn laatste weekjes hier en van mijn mooie tijd die ik hier al heb mogen hebben.

Tot snel!

Liefs

  • 28 December 2015 - 09:32

    Martha Linders:

    Hallo Sanne weer een ervaring rijker kerst in Suriname, mooi om te lezen dat je daar zo spontaan overal aandeelneemt.volgende keer is alles weer anders .heb je nu langer vakantie geniet er maar van want de tijd begint te krimpen nog vijf weken te gaan .Sanne wij wensen je fijne jaarwisseling en eenbijzonder en liefdevol 2016 gr uut kuuk.

  • 28 December 2015 - 11:35

    Anka:

    Hoi Sanne zo dat was dus weer 'n hele bijzondere week lees ik! Erg veel indrukken opgedaan, kerst op z'n Surinaams mee gemaakt in al zijn geuren en kleuren! Iets wat ze je in je herinneringen nooit meer af zullen pakken. En wat fijn dat iedereen je met warmte ontvangt, niet alleen jij hebt nieuwe vriendschappen gemaakt de mensen daar ook met jouw je bent ook voor hun 'n heel bijzonder persoon die ze graag in hun midden hebben. En wat fijn dat je stagebegeleidster ook zo positief over je was, maar dat kon ook bijna niet anders want ik ken jou ook als iemand die er voor de volle honderd procent voor gaat. Je hebt 'n warm en open karakter daar door heb je ook zo'n goede band met die lieve kindertjes. Die voelen haar fijn aan wie en hoe je bent. Jij past je gemakkelijk aan en blijft toch je zelf en dat wordt door iedereen gewadeerd, je bent 'n kajer een hele fijne jaarwisseling en voor 2016 't beste wat maar wenselijk is! Groetjes en tot volgende week Anka

  • 28 December 2015 - 17:46

    Irene Beker:

    Hallo Sanne
    Erg leuk om je reisverslag te lezen Wat een indrukken doe jij op en veel ervaringen met het werken met mensen met een beperking.
    Snap ook dat je het met kerst best wat moeilijk hebt gehad Mag ook
    Nog een mooie tijd daar.
    Geniet ervan.
    Lieve groet Irene

    Voor jou een prachtig 2016

  • 28 December 2015 - 17:52

    Peter Van Grinsven:

    Gek of niet dat je de sfeer van kerst thuis dan opeens zo mist. Ik kan me ook nog wel herinneren dat ik blij was als ik die wat 'saaie' sfeer kon 'ontvluchten' om lekker met vrienden naar de kroeg te gaan of zo. Maar ja dat 'mis' jij natuurlijk nu ook een beetje?
    Nu was hier de kerst ook erg warm maar in de korte broek hebben we niet gelopen. Toch apart! Ik heb wel eens op Gran Canaria tussen de kerstballen gelopen maar dat is toch weer anders...En dat kerstmannenpak was niet te warm?
    Ook voor jou een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2016 en dan langzaam aftellen naar de thuisreis...

  • 28 December 2015 - 21:38

    Dorien:

    Wat een ervaringen weer Sanne, leuk om te lezen!
    Een hele fijne jaarwisseling daar (in korte broek

  • 28 December 2015 - 21:56

    Miranda:

    Ha die Sanne,

    Ik heb je wel gemist tijdens de skivakantie, zowel met het skiën als met de apres-ski.
    Volgend jaar gaan we er weer voor, toch?
    Fijne jaarwisseling in het warme Suriname.

    Dikke kus
    Miranda en de Schollen

  • 28 December 2015 - 23:16

    Anita Reijs:

    Hoi Sanne, wederom een leuk verslag. Zoals voor jou zijn ook voor Charlotte de laatste 5 weekjes op Curacao in gegaan. Wij wensen jou een fijne jaarwisseling.

    Groetjes Anita.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 9781

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: