Genieten, genieten, genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Genieten, genieten, genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Genieten, genieten, genieten!

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Daar waren we weer, wat heb ik weer kunnen genieten van afgelopen week. Gelukkig komt naar een wat lastigere week weer een hele fijne week. Ik heb deze week weer lekker kunnen genieten van alle dingen om me heen.
Ook heb ik maar even voor jullie op een blaadje geschreven wat me de afgelopen week allemaal is opgevallen. Ik heb namelijk elke week dat ik een blog upload achteraf nog zo veel dingen die ik er eigenlijk in had willen zetten.
Ten eerste dat het prima gaat op stage. Ik vermaak me nog steeds erg goed. En vandaag ben ik dan ook 2 maanden in Suriname. Wat is de tijd eigenlijk gevlogen al tot nu toe. Ik vind steeds meer mijn eigen leventje hier in Suriname en ontmoet elke week weer leuke mensen en maak nog steeds onwijs veel mee.
Op stage ben ik druk bezig met mijn opdrachten, het begeleiden van kinderen. En activiteiten uitvoeren. Leuk om te zien hoe deze kinderen toch zeker nog dingen van je kunnen leren. En daarom dus zo jammer dat er buiten dit alleen eigenlijk de fysiotherapeuten, en logopediste zijn die verder met ze werken. Uitgezonderd van de kinderen die naar school gaan dan. Er valt nog zoveel met de kinderen te bereiken.
Ook heb ik in deze opdracht een stuk moeten verwerken waarin in advies geef aan de instelling over wat er voor de kinderen beter zou kunnen aan hun leefomgeving. Hier heb ik dan ook al mijn bevindingen gezet. Onder andere dus deze. Ook heb ik hierin een stuk verwerkt over de begeleidingswijze naar de kinderen toe, ik vind dat hier ook zeker verandering in kan worden gebracht. Dit wil ik jullie toch even meegeven. Maar op mijn stage en ik heb ook wel gehoord dat het soms binnen de cultuur wel meer gebeurd, dat soms kinderen een tik krijgen van begeleiding of ouders of zelfs worden geslagen. Ik vind dit wel erg om te zien. Omdat ik zelf ook zo totaal niet ben opgevoed, gelukkig! En dat ik er dan ook wel van overtuigd ben dat dit niet in alle gevallen zou moeten. Ik snap dat je soms zo handelt omdat je niet weet hoe je dit anders kan doen. Dus dit wil ik de instelling dan ook proberen mee te geven via mij opdracht. Ik weet dat de meningen hier natuurlijk over verdeeld kunnen zijn, maar ik denk dat het wel goed is om het ook van mijn kant eens te horen.

Verder wat anderen punten van stage, die me goed doen maar soms ook tegenvallen. Namelijk dat wij als stagiaires soms echt de leiding hebben. Met name over andere verpleegkundige stagiaires. Voor mij wel goed voor mijn leerdoelen. Maar soms ook wel frustrerend. Sommige mensen snappen je soms echt niet. En vind het toch wel erg om mensen die bijna twee keer zo oud als jou zijn er op te moeten wijzen hoe het dan wel moet. Ik heb situaties op stage meegemaakt waarop mensen me echt vragend aankeken met wat ze in die situatie moeten doen. En vaak is het niveau toch ook wel anders dan in Nederland. Soms lastig.

Verder ook een nadeel van hier op het terrein wonen. Ik word regelmatig thuis geroepen om met de bus te gaan. Op zich geen probleem zou je denken maar niet elke dag. Als ik het vergeten ben prima maar afgelopen week toch wel 3 keer geroepen om mee te gaan met de bus en dat ze dan bij mij voor mijn duur staan. Dus hier dan ook wel wat van gezegd.
Over het algemeen kan ik hier zeker wel werken aan mijn leerdoelen door deze situaties dus dat is dan wel weer het positieve ervan. Ook al is het soms op dat moment vervelend.
Verder deze week dan dus ook veel met de bus geweest. Ook lastig dat je dit niet altijd van te voren weet wanneer je moet. Er word hier zeker wat van je flexibiliteit gevraagd. Wat ik eigenlijk zeker wel heb. Maar soms wel lastig. Als je dan opeens hoort dan je toch weer met de bus moet.
Hierin in mag ik dan nog wel wat meer mijn mening laten horen en opkomen voor mezelf. Maar dat kan ik hier dan wel weer mooi van leren!

Maar de wat lastigere dingen ter zijden heb ik ook weer een hele leuke week gehad met veel leuke momenten, weer gezellig dingetjes ondernomen met de kinderen. Lekker geknuffeld of samen gestoeid. Ik kan toch echt wel genieten van die momentjes. Kinderen zoeken ook lekker contact met je om even met je te komen knuffelen of bij je te komen zitten. Lekker gezongen en gestoeid met de kinderen. Dus erg leuk. Ook weer samen met wat kinderen gaan zwemmen afgelopen donderdag. En ze hebben er weer van kunnen genieten. Het is toch elke week weer leuk om andere kinderen mee te kunnen nemen en ze toch even hun leuke moment op de dag te kunnen geven en ze zien genieten.

Verder deze week ook op de dependance geweest van de Mr. Huber Stichting. Dit is eigenlijk het zelfde idee. Maar hier zitten dan een aantal kinderen die hier intern blijven. Deze kinderen hebben geen ouders meer. En zitten daar dus 7 dagen in de week op de opvang. Leuk om mee te maken hoe het daar gaat. Het zelfde idee maar dan wat kleiner. Hier zitten 7 kinderen.

Na een drukke week op stage hebben we het weekend weer lekker in kunnen luiden met een gezellig stap avondje op de studenten avond. Weer wat leuke mensen ontmoet, lekker wat drankjes genuttigd en een dansje gedaan. Prima avond dus. Verder het weekend ons zelf gekochte zwembadje uitgeprobeerd dit was goed geslaagd. Lekker in het zonnetje kunnen liggen en kunnen afkoelen in het water. Als je dan geen zwembad aan huis hebt dan regelen we dit zelf wel!
Dus ook weer even lekker aan ons kleurtje kunnen werken. En als afsluiter van een mooie vakantie dag lekker gaan uiteten en een cocktailtje gedronken in de stad.
En vandaag weer lekker in het zonnetje en daarna gezellig naar de tante van Aviva waar we weer heerlijk hebben gegeten. Dus ik heb zeker weer een prima week gehad. Met een heerlijk weekend. Waarin ik weer lekker heb kunnen genieten. Ik ga de rest van mijn tijd in Suriname zeker nog goed door komen. Heb het nog steeds onwijs naar mijn zin!

Liefs

  • 23 November 2015 - 09:03

    Martha Linders:

    Hoi Sanne wat fijn dat je weer een leerzame en gezellige week hebt gehad je bent nu denk ik op de helft van jestage dat maak jij wel ,werk ze maar vergeet niet te genieten gr uut kuuk.

  • 23 November 2015 - 23:27

    Anka:

    Hoi Sanne fijn te lezen dat je weer 'n leuke leerzame week achter je hebt! Het lijkt me inderdaad soms erg ingewikkeld te handelen met de regels die te pas en te onpas worden veranderd. Dan je geduld bewaren en op 'n rustige manier duidelijk aangeven hoe je er over denkt vind ik erg goed van je. Je bent stagere ik heb 't idee dat daar regelmatig aan voorbij word gegaan. Misschien ook wel omdat je in je doen en laten verder bent dan de gemiddelde stagere waar ze over 't algemeen daar mee van doen hebben. Een ding is zeker de kinderen hebben 'n hele goede lieve zorgzame begeleidster aan je, die met regelmaat voor ze op komt, zelf kunnen ze dat niet. Ga vooral zo door

  • 24 November 2015 - 17:00

    Peter Van Grinsven:

    Dit verslag samenvatten in een paar woorden: time flies, bevlogenheid, verwondering, verbazing, soms zelfs gefronste wenkbrauwen, zelfkennis met voortschrijdend inzicht en vooral GENIETEN...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 9776

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: