Gebeurtenissen op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Gebeurtenissen op stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Gebeurtenissen op stage

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

19 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Het was weer een drukke week afgelopen week, het starten maandag weer met een paar uurtjes stage. En daarna moest ik mijn visum laten verlengen. Ik was al benieuwd hoe lang dit zou gaan duren. En nou dit heb ik geweten. Eerst een stempel zodat ik drie maanden mag blijven daarna mijn papieren inleveren voor mijn verblijfsvergunning. Dit heeft me een halve dag gekost. Maar goed uiteindelijk alles geregeld.

Afgelopen dinsdag weer stage gelopen, na stage weer naar Afrikaanse dansles geweest. Dit was helaas de laatste keer. Maar dat maakt het niet minder leuk. Als klapper op de vuurpijl, staan we zelf in de Surinaamse krant met een foto van de dansles. Wie kan dat nou zeggen..
Na de dansles zijn we nog naar de enigste bioscoop in Suriname geweest naar de film the perfect guy. Wat erg leuk was. Een mooie grote bioscoop. Zelfs nog van een jongen een gratis kaartje van de film gekregen omdat zijn date niet was komen opdagen.
Een geslaagde avond dus. Ondanks dat ik daarna achterna werd gezeten door een zwerfhond. Die trouwens als het donker word erg agressief worden heb ik gemerkt.

Verder een drukke week gehad op stage. Gesprek gehad met mijn stage begeleidster over hoe we het tot nu toe ervaren. En toch wel aangegeven dat ik het soms wel lastig vind. Vooral omdat we veel zelf moeten doen en niet altijd veel begeleiding krijgen.
Verder om feedback gevraagd en te horen gekregen dat ze er tevreden over me zijn tot nu toe. Dat is dan weer mooi meegenomen.

Deze week weer van alles mee gemaakt. Ik ben met de logopediste mee gelopen. Erg leuk om te zien. Op dit soort momenten kun je pas echt zien wat de kindjes allemaal wel niet kunnen. En daarom is het echt zo jammer dat er op de opvang niks mee word gedaan. Veel kunnen observeren en vragen kunnen stellen bij de logopediste dus erg interessant om bij mee te lopen. Ook even gehad over het feit dat ze met de opvang eigenlijk niks doen aan de ontwikkeling van de kinderen. De logopediste gaf zelf ook aan dat ze dit erg jammer vond maar dat er al heel veel mensen zijn geweest die hebben gezegd hoe de organisatie het zou kunnen verbeteren maar dat hier helaas weinig tot niks mee word gedaan. Of het even word uitgeprobeerd en ze daarna weer terug vallen in de oude werkroutine. Dit is dus nog een puntje waarbij ik het lastig vind. Ik zou ze zo graag willen helpen met ideeën om het beter te kunnen maken voor met name voor de kinderen. Maar dat word lastig als er weinig mee word gedaan. Want deze kinderen zouden nog veel meer kunnen bereiken. Ze kunnen veel meer als je denkt.

Daarnaast nog twee verhalen uit mijn stage:

1 Niet veel mensen zullen zich dit kunnen voorstellen maar afgelopen week was er een meisje op stage erg ziek, ze was hangerig en had toen ik binnen kwam al een keer overgegeven. Elke morgen doen we ochtend zegen en zitten we met de kinderen buiten. Dit was nu ook het geval. Op het moment dat we buiten zaten moest ze nog een keer overgeven. Maar op het moment dat ze overgaf kwam er wat meer mee dan verwacht. Namelijk dat dit meisje wormen had. Zoveel zelf dat ik denk dat haar buik er helemaal mee vol zat. Deze kwamen er namelijk mee uit tijdens het overgeven. Erg apart om te zien. Dit had ik nog nooit mee gemaakt. Gelukkig is ze daarna wel meteen naar de dokter gegaan. En voelde ze zich na medicatie de dag erna al wat beter. Maar wauw wat heb ik er van staan kijken. Ook ben ik wel van mening dat het misschien wel eerder geconstateerd had kunnen worden door de begeleiding. Maar helaas was dit niet het geval.

2 Dit was toch wel mijn top punt van de week. Op stage zijn er een aantal kindjes die echt ontzettend dun zijn. Maar die helaas ook moeilijk of weinig eten. Ze krijgen hier eigenlijk ook gewoon wat de pot schaft. Dit word dan wel wat natter gemaakt of door de blender gedaan maar soms is het eten geven dan nog lastig. Ook voor de kinderen zelf. Afgelopen weken heb ik bij een bepaald kindje al gemerkt dat hij erg moeilijk eet. Hij heeft nog een zuigreflex dus kauwt nog niet. Dit omdat ouders hem thuis waarschijnlijk nog de fles geven. Dus had ik het me een beetje als missie gemaakt hier wat mee te doen. We proberen dit al wel elke dag te stimuleren maar dat gaat lastig en kost veel tijd. Eerste dag hebben we het geprobeerd met cornflakes, dit ging iets beter maar nog niet helemaal. Tot dat ik het afgelopen vrijdag probeerde. Ik heb hem nat gemaakt brood gegeven, normaal at hij dit nauwelijks maar door er meer tijd voor uit te trekken en hem in de juiste houding te zetten in zijn stoel is het me dan uiteindelijk toch gelukt ( na 1.5 uur) om hem een hele boterham te laten eten. Wat was ik daar trots op, hopelijk kunnen we dit zo aanhouden.

Voor de rest een start gemaakt met mijn opdrachten en weer gezellig wat dingen met de kinderen gedaan. Blokken gebouwd. Kindje aangesproken op zijn gedrag. Wat normaal niet gedaan werd dus dat was even lastig maar wel nodig.
Dus voor de rest een goede week met veel gebeurtenissen.

In het weekend wat rustig aan gedaan en afgelopen zaterdag en vandaag naar het Peperpot natuurpark geweest. Erg leuk. Veel mooie planten en bomen. Waar je lekker door heen kan lopen. Er was een evenement. Dus leuke kraampjes met dingetjes en Surinaams eten geproefd. Pindasoep, Surinaamse kroketten en Surinaamse loempia. Allemaal erg geslaagd.

Ook vandaag mooie dans en zang optredens gezien. Dit van nu populaire liedjes. En zelfgemaakte liedjes van jongeren om anderen bewust te maken van de natuur en het nut van recycle.

Kortom, het gaat prima hier!

Liefs

  • 19 Oktober 2015 - 13:45

    Martha Linders:

    Hoi Sanne, wauw wat een mooi verhaal boeiend om te lezen jij bent een goede leermeester hou dit zo vol dan bereik je veel, gr uut kuuk en tot 't volgende berichtje.

  • 19 Oktober 2015 - 19:41

    Sanne Van Diemen:

    Ah wat lief, leuk dat jullie zo actief mee lezen! groetjes!

  • 19 Oktober 2015 - 19:51

    Peter Van Grinsven:

    Wat een verschillen met ons eigen kouwe kikkerlandje....mogen wij toch blij zijn dat, ondanks alle bezuinigingen, er toch veel meer aandacht is voor dat individuele kind. En wormen, nee dat heb ik hier nog niet gehoord....
    Blijf genieten en je verbazen.....

  • 19 Oktober 2015 - 20:03

    Anita Reijs:

    Goed bezig Sanne! Zo maak je nog ns wat mee. En ja.....het binnenland, een echte aanrader. Moet je gezien hebben. Ik ben 2x 'n paar dagen in het binnenland geweest. Misschien leuk straks, samen met mama. Groetjes Anita.

  • 19 Oktober 2015 - 22:33

    Miriam:

    Hoi Sanne. Leuk om op deze manier wat mee te krijgen van je avonturen! Hopelijk heb je wat aan je ervaringen die je bij ons hebt opgedaan. Geniet er van ondanks dat je soms hard moet werken en je het gevoel hebt niet altijd even goed begeleid te worden. Zo te lezen doe je wat je kunt om de kinderen wat extra's te bieden en dat is hartstikke mooi!

  • 20 Oktober 2015 - 02:13

    Sanne Van Diemen:

    Zeker veel verschillen met ons koude landje, we moeten maar blij zijn met hoe het bij ons is geregeld in vergelijking met hier. Het binnenland staat inderdaad zeker op de planning, alleen nog kijken wat een beetje het goedkoopste is. Mama had inderdaad al voorgesteld om dit samen te gaan doen in december als ze komt :) dus komt vast goed.

    Miriam, bedankt voor je berichtje erg leuk! Ik heb zeker wat gehad aan mijn stageperiode bij jullie, zo heb ik een goed voorbeeld en kan ik vergelijken met hier.

  • 20 Oktober 2015 - 10:59

    Mieke Van Den Boogaard:

    Hoi Sanne,wat leuk dat ik mag meegenieten met al je ervaringen in Suriname.Je schrijft erg leuk,ik zie alles zo voor me.Ik begrijp dat je staat te trappelen om dingen te veranderen,maar dat gaat met hele kleine stapjes.Je bent goed bezig.Liefs,Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 9774

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: