Week twee van stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu Week twee van stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne Diemen - WaarBenJij.nu

Week twee van stage

Door: Sanne van Diemen

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

Ik begin mijn familie, vriendjes en vriendinnetjes, bedje, en een warme douche al steeds meer te missen.
Maar dat maakt stage niet minder leuk. Ik vind het erg leuk om met deze doelgroep te werken en krijg veel voldoening van de lieve kindjes. Deze kindjes hebben je zorg echt nodig.
Ook maken ze veel contact met je en vinden ze de aandacht erg leuk.

Wel merk ik dat ik het soms lastig heb met de verschillen tussen hier en Nederland. Dat is soms wel even wennen. En even je begeleidingsstijl aanpassen. Hier gaat het met name om het streng zijn en vermaken van de kinderen. Dat vind ik soms wel jammer, want ik denk dat je uit sommige kinderen veel meer kan halen als je ze wat meer zou stimuleren op de opvang. En wat meer dingen aan zou bieden waarbij je aan de ontwikkeling van de kinderen kan werken. Maar helaas zijn er ook weinig middelen om kinderen te vermaken. Hier wil ik dus ook nog wat mee gaan doen, maar dat horen jullie later!

Hopelijk dat ik hier als stagiaire een aandeel in zou kunnen leveren. De kinderen doen namelijk verder weinig dan spelen en eigenlijk de tijd verdrijven.

Afgelopen week is na mijn idee prima gegaan, mijn eerste verslag ingeleverd op school. En al gekeken hoe ik zou kunnen gaan beginnen met mijn eerste school opdracht.
Ook ben ik afgelopen week een ochtendje met de school mee gelopen in de observatie klas. Dit is de eerste klas waarin de kinderen komen en worden geobserveerd. En gekeken word waar de kinderen staan in hun ontwikkeling.
Ik wilde hier graag wat meer van weten. Omdat ik me afvroeg wat de punten waren waarin een kind moest voldoen om in de eerste groep te kunnen blijven op school.
Gelukkig is me hierover al wat meer duidelijk geworden. Het was erg leuk om een keertje te zien. Nu was er toevallig maar 1 kindje in de klas dus werd dit kindje dus 1 op 1 begeleid.

Erg leuk om te zien, en de school is dan ook wel te vergelijken met mijn vorige stage bij Kleur, daar liep ik ook stage met kinderen met een ontwikkelingsachterstand.
De kinderen krijgen van allerlei taakjes om te doen, hierbij word elke keer weer geobserveerd hoe dit gaat.
De observatieperiode is 3 maanden en kan verlengt worden mocht dit nodig zijn. Hierna word er aan de hand van de observaties gekeken waar het kindje staat en of het niveau en de motivatie van het kindje goed genoeg is om verder te gaan.
Zo niet komen ze weer terug op de opvang.

Ook heb ik deze week veel kindjes mogen begeleiden, van de rolstoelkinderen tot bijvoorbeeld autistische kinderen, of kinderen met het syndroom van down. Kortom, dus heel veel variatie in de groep. Qua niveau maar ook qua leeftijd.
Ik betrap mezelf er vaak op dat ik aan het uiterlijk van een kindje het kindje vaak jonger schat dan dat ze zijn.
Ook zijn er veel kindjes in een rolstoel erg klein en heel dun, dit is soms wel lastig om te zien. Maar dit betekend wel dat we hard nodig zijn om ze wat meer op gewicht te helpen.

Naast de normale dag routine ben ik vrijdag ochtend een dagje met de kinderen van de school meegelopen. Ik heb samen met deze kinderen gezwommen. Iets wat ze elke vrijdag doen. Erg leuk om te zien en mee te maken.

Daarnaast weer veel geskypt met mijn ouders en lieve vrienden.. :)
Het huishouden gedaan, wat ik ook niet meer zo erg vind om te doen.

En als afsluiter van het weekend afgelopen zaterdag naar de dag van de Marrons geweest. Een nationale feestdag. Erg leuk.
Nieuwe mensen leren kennen.
Naar allerlei kraampjes geweest, muziek optredens gezien, dans optredens.
De vrouwen hier hebben echt soepele heupen waar ik jaloers op kan zijn!
Daarnaast nog naar de rivier geweest en de pool bar om een potje te poolen.

De weken vliegen hier voorbij. Nu al weer bijna 3 weken hier. Ik vermaak met goed ondanks dat ik Nederland soms wel mis.

Liefs

  • 12 Oktober 2015 - 09:36

    Martha Linders:

    Hoi Sanne, mooi verhaal ja 't is een groot verschil tussen Suriname en Nederland wat hebben wij 't hier toch goed en maar klagen .Fijn om te horen dat de tijd snel voorbij gaat goed teken, geniet van je vrije tijd nu heb je de kans om iets van 't land te zien.groetjes en heeel veel succes nog maals gr uut kuuk

  • 12 Oktober 2015 - 20:42

    Anita Reijs:

    Goed verslag Sanne, leuk om te lezen. Fijn dat je 't naar je zin hebt. Groetjes van Auke enAnita.

  • 12 Oktober 2015 - 22:47

    Sanne Van Diemen:

    Dankjewel, ja inderdaad zeker een groot verschil. Maar wel leuk om dit zo mee te maken. De tijd gaat zeker snel. Morgen al weer drie weken hier. Ik wil zeker ook nog binnenkort meer van het land gaan bekijken. Keertje de binnenlanden in, en een keer met de boot over de rivier..
    Bedankt voor jullie reactie!

  • 13 Oktober 2015 - 06:04

    Peter Van Grinsven:

    Leuk om te lezen Sanne. En verbazend hoe snel je je kunt aanpassen aan de omstandigheden. Toch maar even benadrukken dat, ondanks dat het onderwijs hier in NL (soms) onder druk staat, ze bij ons toch nog wel een stukje verder zijn...
    Geniet van alles en iedereen...

  • 13 Oktober 2015 - 10:36

    Dorien :

    Wat leuk om je verslagen te lezen over alles wat je daar beleeft.
    Groot respect voor hoe je met alles en iedereen daar omgaat, ze zullen daar vast heel blij met jou en je inzet zijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Hallo Allemaal, Vanaf dinsdag 22 september ga ik op weg naar het zonnige Suriname. Dit omdat ik hier stage ga lopen bij de Mr. Huber Stichting in Paramaribo, dit is een stichting voor kinderen met een handicap. Hier zal ik de komende 4,5 maand mijn werkzaamheden gaan verrichten. En een leuke tijd te gemoed gaan. En via deze blog kan ik jullie een indruk geven van hoe het mij daar vergaat en blijven jullie op de hoogte van de dingen die ik daar allemaal meemaak. Veel leesplezier. Liefs Sanne

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 9778

Voorgaande reizen:

22 September 2015 - 03 Februari 2016

Stage in Suriname

11 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: